Binnenboel

De binnen-accommodatie is qua (functionele) inrichting afgestemd op de leeftijd van de Kinderen en geoutilleerd met gevarieerd spelmateriaal.

Onze inrichting is gebaseerd op:

  • Overzichtelijkheid (heldere structuur met een duidelijke inrichting, zodat het Kind kan zien wat het op verschillende plekken in de ruimten kan doen én hoe het daar kan komen);
  • Geborgenheid (bekeken op de knieën van een volwassene oftewel op de hoogte van een Kind);
  • Rust (een omgeving in zachte tinten, welke afgeleid is van warme kleuren);
  • Esthiek (zintuiglijke waarnemingen als sfeervol, hygiënisch en veilig).

 

In onze gehele opvangaccommodatie – zowél binnen áls buiten – geldt tijdens de opvanguren een algeheel rookverbod voor alle bezoekers, Ouders en ’t PotdekselTeam.

Wij willen het leefklimaat zo gezond mogelijk houden!
Ook de voorbeeldfunctie van de volwassene is in deze van toepassing.


Nadere informatie over allerhande Voorbeeldfuncties is vermeld in ons Pedagogisch Potdeksel Plan.

Tijdens de Intake ontvangt de Ouder ons Pedagogisch Potdeksel Plan als aanvullend informatiedocument.

Nadere informatie over de ruimtes in de Plattegrond
is vermeld in ons Pedagogisch Potdeksel Plan.

Tijdens de Intake ontvangt de Ouder ons Pedagogisch Potdeksel Plan als aanvullend informatiedocument.

In de entree kunnen de jasjes
en de schoenen worden uitgetrokken
en een rieten mandje (voor ieder individueel Kind)
biedt plaats voor de persoonlijke bezittingen
zoals reservekleding, slofjes, de pyjama of nachtjapon
en de (eventuele) speen en (slaap)knuffel.

Regenjasjes en –laarsjes staan al te wachten om een uitstapje naar de dieren, naar de moestuin en/of de boomgaard te maken. En om te ‘werken’ in de moestuin zijn ook kinderoveralls in diverse maatvoeringen voorhanden en wordt kinder-tuingereedschap gebruikt.

Nadere informatie over Entree is vermeld in ons Pedagogisch Potdeksel Plan.

Tijdens de Intake ontvangt de Ouder ons Pedagogisch Potdeksel Plan als aanvullend informatiedocument.

Voor de allerkleinsten is een veilige speelplek gecreëerd
dat afgescheiden is met behulp van speels hekwerk: onze zogenaamde loopbox.

Hierin kunnen de allerjongsten – op diverse speelmomenten – hun eigen spel ontdekken
en worden zij zodoende niet ‘overlopen’ door de grote(re) Kinderen.
Tegelijkertijd worden de grote(re) Kinderen niet belemmerd in hun spel
(het bouwen met blokken of het racen op de fietsjes en karretjes door de speelzaal).

Een hoge hoekbox en duobox zijn tevens aparte speelplekken waarbij de allerjongsten goed zicht hebben op de
grote(re) spelende Kinderen. Onder beide boxen is een speelruimte waardoor het contact van groot met klein en vice versa
gerealiseerd wordt.

Vanuit drie uitgangspunten is er gekozen voor hoog geplaatste boxen:

• grote(re) Kinderen kunnen geen speelgoed in de box (op een Kind) ‘werpen’;
• vanuit de box heeft het Kind goed zicht op het gebeuren om zich heen;
• voor de Pedagogische Beroepskrachten heeft de hoge box een ergonomisch voordeel.

De beschildering van de speelzaal is in zachte tinten, welke afgeleid zijn van warme kleuren.

Door de zelfstandigheid van het individuele Kind te bevorderen is zoveel mogelijk materiaal op kindhoogte geplaatst.
Kinderen gaan pas dingen ondernemen, op onderzoek uit, wanneer ze zich veilig en vertrouwd voelen.

Dit is dé basisvoorwaarde voor een goede ontwikkeling.

Er zijn afzonderlijke speelplekken duidelijk gemarkeerd met behulp van meubilair. Zo staan lage kastjes dwars op een muur en verwezenlijken op een eenvoudige manier speelse hoekjes. Niveauverschillen zijn door middel van hellingsvlakken aangepast en combineren veiligheid en speelsheid.

Je veilig en vertrouwd voelen hangt nauw samen met de mensen met wie je in een ruimte verkeert.
De continuïteit van vertrouwde gezichten van ’t PotdekselTeam op de opvangdagen, is voor ons een zwaarwegend element, maar ook de ruimte zelf kan van grote invloed zijn.

Voor Kinderen is het belangrijk dat niet alleen de mensen om hen heen voorspelbaar zijn, maar ook de ruimte.

Een vertrouwde omgeving biedt houvast en zekerheid.

  • Een boerderij kan uiteraard niet ontbreken bij ’t Potdeksel en ook het poppenhuis en de poppenhoek zijn geliefde speelobjecten en speelplekken.
  • De autohoek en de boerderij zijn van twee kanten te benaderen. Kinderen lopen elkaar zodoende niet in de weg en samenspel wordt eveneens bevorderd.
  • De ‘vuile’ was kan gewassen worden met de hand of in de wasmachine en daarna op het droogrek drogen voordat het gestreken wordt. (pas op dat het niet wegwaait dus zet het goed vast met de knijpers…)
  • Aan een wand in de boekenhoek bevinden zich speelattributen voor de fijne motorische vaardigheden en zijn er kussens om lekker afgezonderd lui te rusten of heerlijk te verdiepen in de boekjes.
  • Afgezonderd, maar toch in de nabijheid biedt ook de rustplek in de ‘cradle’ voor de allerjongsten (gebruik hiervan zolang zij zich nog niet kunnen omdraaien of optrekken).
    Het rustende Kind is tóch een onderdeel van de groep en tóch afgeschermd. (bevindt zich achter een afgesloten hekje).
  • Kokkerellen in het keukentje is een dagelijkse bezigheid, waarbij het kopieergedrag een mooi voorbeeld is dat er thuis niet alleen door de ‘moeders’ wordt gekookt.

En werkt al dat gedrup van de kraan op de blaas…
dan is de kindertoilet ook snel te bereiken.

Het Kind dat zelfstandig de handelingen kan uitvoeren heeft het privaatrecht om uit beeld te zijn,
maar is tegelijkertijd door het toezicht niet geheel uit beeld…
(kindertoilet met half deurtje bevindt zich in de speelzaal).

De hierbij aanwezige wastrog is voor de Kinderen in drie opzichten functioneel:

  • om individueel de handen te wassen na toiletbezoek;
  • om gezamenlijk de handen te wassen na buitenactiviteiten;
  • om individueel of gezamenlijk de handen te wassen na een (knutsel)activiteit.

In de speelruimte is op vele plekken op een speelse manier ‘natuurlijk’ licht gecreëerd. Het zonlicht wordt zodoende niet buitengesloten, ramen en (halve) deuren kunnen worden opengezet voor frisse lucht en de meerdere raampjes aan de westzijde bieden daarnaast een ‘landelijk’ schouwspel.

Eén van die raampjes fungeert als ‘zwaairaampje’ .

Een dagelijks ochtendritueel,
zodat voor het Kind duidelijk is
dat er afscheid wordt genomen
en de Potdekseldag begint.

Door aandacht te besteden aan onze inrichting en aankleding is de voormalige koeienstal van de monumentale boerderij omgetoverd in een speelruimte met meubels en materialen
die met elkaar harmoniëren en geen afbreuk doen aan het monumentale pand.

Nadere informatie over de Speelzaal is vermeld in ons Pedagogisch Potdeksel Plan.

Tijdens de Intake ontvangt de Ouder ons Pedagogisch Potdeksel Plan als aanvullend informatiedocument.

Wij hebben de luxe om maaltijden te bereiden en te nuttigen in een ruime, aparte keuken.

Een vaste opzet van tafels en stoelen ‘in de keuken’ maakt het mogelijk dat het spel van de Kinderen aan tafel ‘in de speelzaal’ slechts onderbroken wordt en niet per definitie afgebroken. Knutselen…tussendoor een lunch… daarna weer verder knutselen is hierdoor (ook) mogelijk.
Bovendien zijn wij van mening dat in een aparte keuken nauwkeuriger met voedsel wordt omgegaan, hetgeen ten goede komt aan de voedselhygiëne.

Alle eet- en drinkmomenten zijn dan ook een zittende bezigheid, wat een onderdeel vormt van onze tafelmanieren!

De aanwezige keukenapparatuur zoals koelkast, oven, magnetron en vaatwasser zijn op een kindveilige (dus niet bereikbare) hoogte geplaatst (tevens ergonomisch) en kastjes en laden zijn kindveilig vergrendeld.
Indien er geen gebruik wordt gemaakt van de keuken is deze door middel van een hekwerk afgesloten.

Het podium biedt de mogelijkheid om Kinderen op gelijke hoogte te laten zitten als de Pedagogische Beroepskrachten (ergonomisch).
We leren de Kinderen op deze manier aan dat ze van stoel naar stoel kunnen groeien en dat de eet- en drinkmomenten aan tafel niet chaotisch maar rustig verlopen.

De stoelen zijn voor de Kinderen in 3 leeftijdsfases ingedeeld:

  • een verrijdbare kinderstoel (met eventuele kussenstoelverkleiner voor de allerjongsten);
  • een stoel met zijwanden (tot ongeveer 2 jaar);
  • een stoel zonder zijwanden (voor de Kinderen die zonder te wiebelen of te schuiven kunnen zitten).

 

In de wand tussen de keuken en de speelzaal is een opening gecreëerd (onze zogenoemde ‘bar’ en uitsluitend tijdens Ouderavonden doet deze naam eer aan het gebruik…).

Deze bar is niet alleen praktisch in gebruik ten tijde van de breng- en haalmomenten om Ouders te kunnen voorzien van koffie, thee of een frisse versnapering (vruchtensap of water), maar biedt hierdoor vooral in speelzaal versus keuken een goed zicht en een binding met Collega’s en Kinderen:

  • tijdens tafeldekmomenten (met meehelpende Kinderen);
  • het dagelijkse ontbijt om 07.30 uur;
  • tijdens voorbereidingen van voeding of andere (huishoudelijke) werkzaamheden.

 

Nadere informatie over de Keuken is vermeld in ons Pedagogisch Potdeksel Plan.

Tijdens de Intake ontvangt de Ouder ons Pedagogisch Potdeksel Plan als aanvullend informatiedocument.

Onze zogenoemde ‘Babyslaapkamer’ is een aparte slaapruimte voor Kinderen tot ± 1½ á 2 jaar.

In de Babyslaapkamer zijn vier hoogslapers beschikbaar met ieder twee slaapplaatsen (totaal acht slaapplekken).

De Baby’s slapen in een trappelzak en laken in het bovenste bed (ergonomisch) en de dreumesen die kunnen lopen – en met hulp uit bed kunnen stappen – slapen in het onderste bed met een laken en deken (ergonomisch).

Om de zelfstandigheid te bevorderen wordt naar gelang de ontwikkeling en de mogelijkheid van het Kind, het hekje van het afsluitbare bed eerst halverwege open gelaten en al groeiend in deze fase helemaal naar beneden gelaten – als voorbereiding op ‘de grote stap’ naar de Rustruimte.

Nadere informatie over de Babyslaapkamer is vermeld in ons Pedagogisch Potdeksel Plan.

Tijdens de Intake ontvangt de Ouder ons Pedagogisch Potdeksel Plan als aanvullend informatiedocument.

Onze zogenoemde ‘Rustruimte’ is een aparte slaapruimte voor Kinderen vanaf ± 2 jaar.

In de rustruimte zijn acht vrijstaande ledikanten beschikbaar. Hier slapen uitsluitend Kinderen die in staat zijn zelfstandig hun bed – in en uit – te stappen.

De Kinderen slapen in deze ruimte met een laken. De temperatuur in deze slaapruimte vereist zelden (ook) een deken, maar zijn wel beschikbaar indien (toch) noodzakelijk.

De Rustruimte dient – tijdens de breng- en haaltijden – tevens als onze bergruimte voor al het rijdend materiaal (fietsjes, loop- en zitkarren e.d.) Dagelijks wordt dit – gezamenlijk met de Kinderen – als een ritueel uit de ‘garage’ gehaald en naar de speelzaal gebracht voor speelplezier.

Nadere informatie over de Rustruimte is vermeld in ons Pedagogisch Potdeksel Plan.

Tijdens de Intake ontvangt de Ouder ons Pedagogisch Potdeksel Plan als aanvullend informatiedocument.

Een complete wasbeurt is mogelijk bij ‘t Potdeksel. De apart gesitueerde verschoonruimte biedt behalve een – in hoogte verstelbare – commode (ergonomisch) eveneens een zitbadje met handdouche.

Er bevinden zich twee grote ramen in de verschoonruimte:

  • één met zicht in de duobox;
  • één met zicht in de keuken.

 

Dit biedt de mogelijkheid voor individuele Kinderen – in de duobox – zicht en contact te hebben met de aanwezigen in de verschoonruimte. En tijdens verschoonmomenten heeft zowel het Kind als de Pedagogische Beroepskracht zicht en contact met het groepsgebeuren in de keuken.

In de verschoonruimte bevindt zich een kindertoilet met wastafel.
Deze is functioneel voor het Kind in drie opzichten:

  • om de zelfstandigheid en zindelijkheid te bevorderen tijdens de verschoning (ziet de andere Kinderen naar het toilet gaan);
  • om het toezicht te kunnen houden (door de Pedagogische Beroepskracht) als er naar het toilet wordt gegaan, terwijl tegelijkertijd een Kind wordt verschoond op het verschoonmeubel;
  • omdat de situering van dit kindertoilet binnen bereik is tijdens buitenactiviteiten in de buitenruimte.

 

Nadere informatie over de Verschoonruimte is vermeld in ons Pedagogisch Potdeksel Plan.

Tijdens de Intake ontvangt de Ouder ons Pedagogisch Potdeksel Plan als aanvullend informatiedocument.

Onze 1ste verdieping is niet toegankelijk voor de Kinderen.
De trap – die toegang verschaft tot deze verdieping – is afgesloten
door een hekwerk (met twee handelingen te bedienen).

De vide biedt vanuit de 1ste verdieping de mogelijkheid om de speelzaal in te kijken,  wat voor observatiemomenten handig toepasbaar kan zijn. Twee grote ramen in het dak verstrekken niet alleen natuurlijk daglicht,
maar bieden tevens de mogelijkheid voor frisse buitenlucht.

Nadere informatie over de 1ste Verdieping is vermeld in ons Pedagogisch Potdeksel Plan.

Tijdens de Intake ontvangt de Ouder ons Pedagogisch Potdeksel Plan als aanvullend informatiedocument.

Scroll naar boven